15 ژوئن 2022 - بر اساس مطالعه جدیدی که اخیرا در نشست علمی انجمن دیابت آمریکا ارائه شد، مصرف داروی کاهش وزنWegovy (سماگلوتید) خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در افراد چاق کاهش می دهد.

داروی Wegovy، که سال گذشته به عنوان داروی کاهش وزن در ایالات متحده تایید شد، فرمول جدیدتری از اوزمپیک(سماگلوتید) است که برای کنترل دیابت نوع 2مصرف می شود و در ابتدا در سال 2017 تایید شد. در آزمایشی که منجر به تایید Wegovy شد، شرکت کنندگان چاق که این دارو را مصرف کردند به طور متوسط ​​حدود 15 درصد از وزن بدن خود را در طول 68 هفته از دست دادند. این امیدوارکننده ترین نتیجه ای بود که تاکنون برای یک داروی کاهش وزن از مطالعات بزرگ ارائه شده است. مطالعه ی مقایسه ای بعدی نتایج مشابهی را ارائه داد، شرکت کنندگانی کهWegovy مصرف کردند به طور متوسط ​​تقریباً 16٪ از وزن بدن خود را طی 68 هفته از دست دادند.

در مطالعه ی اخیر، افراد چاق بدون دیابت تحت درمان با Wegovy برای درمان چاقی قرار گرفتند. هنوز مشخص نشده است که آیا این دارو سبب کاهش قندخون در افرادی با قند خون طبیعی می شود یا خیر، اما محققان علاقه مند بودند تا دریابند که آیا این دارو در برابر ابتلا به دیابت نوع 2 اثر محافظتی دارد یا خیر. شرکت‌کنندگان در این مطالعه ۱۹۶۱بزرگسال چاق بودند که به‌طور تصادفی Wegovy یا دارونما (ماده ی غیرفعال) را بطور هفتگی برای مدت ۶۸هفته تزریق کردند.

وگووی با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است

در میان شرکت کنندگانی که سطح قندخونشان در ابتدای مطالعه نرمال بود، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را طی 10 سال در افراد تحت درمان باWegovy ، از 15.5 درصد در ابتدای دوره مطالعه به 6.3 درصد پس از 68 هفته کاهش یافت. از سوی دیگر، خطر ابتلا به دیابت در طی 10 سال در افرادی که دارونما مصرف کرده بودند، از 15.9٪ به 14.2٪ کاهش یافت. خطر ابتلا به دیابت در طی 10 سال برای شرکت کنندگان مبتلا به پیش دیابت (قندخون بالا که به آستانه دیابت نمی رسد)، که Wegovy دریافت کرده بودند، از 22.4 درصد به 8.3 درصد پس از 68 هفته کاهش یافت، اما خطر ابتلا به دیابت در طی 10 سال برای افراد مبتلا به پیش دیابت که دارونما دریافت می کردند، از 21.5٪ به 18.3 درصد کاهش یافت.

به طور کلی، محققان دریافتند که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در طی 10 سال برای شرکت‌کنندگانی که قند خون طبیعی یا پیش دیابت داشتند و به مدت 68 هفته از ویگووی استفاده کردند، از 18.2 درصد به 7.1 درصد کاهش یافته است که کاهش چشمگیر 61 درصدی این خطر را نشان می دهد. خطر ابتلا به دیابت پس از 10 سال برای افرادی که دارونما مصرف می کردند، از 17.8 درصد به 15.6 درصد کاهش یافت که نشان دهنده ی کاهش 13 درصدی این خطر است.

محققان به این نتیجه رسیدند که درمانافراد چاق با Wegovy، با کاهش زیادی در خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در درازمدت مرتبط است - صرف نظر از اینکه آنها پیش دیابت داشتند یا سطح قندخونشان طبیعی بود. محققان دریافتند که برای تجربه ی این میزان کاهش خطر دیابت، درمان مداوم با این دارو ضروری است، این موضوع می‌تواند از ادامه ی مصرف دوز کاملWegovy ، حتی پس از کاهش وزن و تثبیت وزن بدن فرد، پشتیبانی کند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/06/15/wegovy-reduces-diabetes-risk-in-people-with-obesity/